Strikke til Barn

Converse sokker til barn

Strikket converse sokker i str 1 år.
Mønsteret jeg har brukt er i voksen størrelse, men jeg bare regnet meg ut til en barne størrelse.

Sokkene er enkel å strikke, men mye arbeid. Her er det både strikking, hekling og søm.
Lissene er strikket i I-cord som er veldig enkelt.

På bilde under ser du at sokkene er  strikket i flere deler.

Du finner alle mine prosjekter inne på  facebook siden min VESKEKLATTEN

Alle de hvite stripene er heklet på til slutt, det samme er den sorte stripen rundt ved sålen

Mønsteret har jeg kjøpt HER
Garnet kjøpte jeg på Garnstuen

Skal du strikke disse converse sokkene, så tror jeg det er en fordel om du kan strikke sokker fra før av.

#converse #strikke #barn #mønster #oppskrift #hobby #conversesokker

Strikket barne genser, gratis mnster.

Denne genseren har jeg strikket i 100% baby-ull og i str 1 - 2 år.

KlompeLompe luen har jeg strikket i str 3 år og i merinoull.

Knappene i halsen kjøpte jeg på Stoff og Stil.

Alt jeg syr og strikker blir lagt ut på Facebook siden min:
VESKEKLATTEN

Her selger jeg mine håndsydde vesker og jeg deler noen gratis mønstre innen både søm og strikking.

VESKEKLATTEN

Mønsteret lastet jeg gratis ned på Sandnes Garn sin nettside. De har masse flotte gratis mønstre som en bare kan laste ned.

Her har jeg strikket en lue etter mønster fra KlompeLompe. Mønsteret på luen kjøpte jeg på KlompeLompe sin nettside, i det betalingen gikk gjennom så fikk jeg mønsteret på mail og var bare å laste ned på pc.
Jeg strikket den i Sandes Garn Merinoull. Et herlig og mykt garn som ikke stikker og klør.

Kjøpte garnet på Garnstuen

#strikke #barn #mønster #oppskrift #hobby #klompelompe #strikkeoppskrift #håndarbeid

Strikket Bunad til Gutt. Gratis mnster

De siste rene har jeg hatt sm som min strste hobby, men har n tatt frem igjen strikkepinnene.
Etter et strikkeopphold p 16 r, bestemte jeg meg for strikke en bunad til min bror sitt barnebarn. 
Fr strikket jeg ca 20 gensere per r, bde til voksen og barn. Da strikket jeg p bestilling for Norske Designere og til private.
S n blir det bde sm og strikking p meg.

Bunaden har jeg strikket i baby-ull, i str 2 r. 
Bndet rundt sokkene skal etter mnsteret strikkes, men jeg valgte heller tvinne snorene og lage dusker i endene, da ble det lettere og knyte de rundt leggene.

Alt jeg strikker og syr blir lagt ut p min facebook side: VESKEKLATTEN

Mnsteret p bunaden kan du laste gratis ned her: 
Tema 5 Bunader, fra Sandnes Garn

#strikke #strikkeoppskrift #mnster #oppskrift #diy #garn #bunad #festdrakt #diy #barnemote #guttebunad #barnestrikk 
#mnster #knit #knitting #pattern #knittingpattern #dress #klr #clothes #mote #fasion #strikkeoppskrifter

Strikket dukkeklr etter gammelt, mnsterforklaring

Da har jeg funnet frem strikkepinnene igjen. Eller jeg mtte ut kjpe nye, for det er over 10 r siden sist jeg strikket og de gamle strikkepinnene var for lengst gtt i bossbtta.

Her har jeg prvd meg p dukkeklr. Jeg hadde ikke noe mnster, men etter inspirasjon fra andre mnstre, s satte jeg sammen noe selv. 

Men stakker dukke, da det bare var sokkene igjen strikke, da gadd jeg ikke mer. Var gy strikke, men liker nok symaskinen bedre enn strikkepinner.

Under bildene fr du min mnsterforklaring.
Dukken jeg har brukt fikk min datter nr hun var liten, s dukken er 28 r gammel..... der flte jeg meg litt gammel.

Alt jeg syr og strikker blir lagt ut p min facebook side: Veskeklatten

Her har jeg laget et mnster diagram. Dette er oversikten til bolen. Etter mitt maske antall, s strikket jeg dette fra hyre til enden p til venstre, satte i en merketrd og strikket mnsteret en gang til = foran og bak.

Dett er mnsteret jeg brukte til ermene. Telte meg ut slik at stjernene kom midt p ermet.

Sjalet. P bildet under ser du jeg har strikket sjalet sammen, strikket dobbelt slik at den andre enden kan trekkes gjennom. 

Jeg har brukt Rubin garn, 3 stk Lys bl og to stk brun. Kjpt p Spar Kjp.
100% superwash ull. 
Pinne nr. 3 og 3,5

GENSER:

Ermer:
Her la jeg opp med lys bl p pinne nr 3. 32 m, strikket 1 rett, 1 vrang ca 1,5 cm. Byttet til pinne nr 3,5 samtidig som jeg kte ut 6 masker. Strikket s diagram 2, pass p at stjerne rapporten kommer midt p armen. Videre kte jeg med 2 masker per omgang, hver 4 runde. Til i alt 48 masker.
Striket til armlengden var 12 cm, felte av med lys bl.

Bolen:
Her la jeg opp med lys bl p pinne nr 3. 116 m, strikket 1 rett, 1 vrang ca 2 cm. Byttet til pinne nr 3,5 samtidig som jeg kte ut 8 masker = 124 m p pinnen.
Strikket s Diagram 1.
Nr arbeidet mitt mlte ca 10,5 cm, delte jeg det opp til ermer, ved ha 2 rundpinner med 62 masker p hver. Fortsatte strikke hver side ferdig for seg. Ml pningen du har p ermene og strikk pningen p genseren like lang. Men p de 11 siste omgangene felte jeg til hals. Frst felte jeg de midterste 21 maskene til halsen. Strikket videre frem og tilbake etter mnsteret samtidig som jeg felte 1 maske annenhver omgang p innsiden av halsen, fell av. Den andre skulderen, der strikket jeg 1 rett, 1 vrang p de siste 1,5 cm.

Ryggen strikkes frem og tilbake etter mnster. Nr det gjenstr ca 1,5 cm, s strikket jeg 1 rett, 1 vrang til nakken.
Sy sammen den skulderen som har mnster hele veien. Den ande skulderen med rett/vrang, der sydde jeg p to trykknapper for f genseren over hode p dukken. Plukk opp passe antall masker rundt halsen med lys bl. Strikk en rett og en vrang frem og tilbake ca 1,5 cm. Sy s i trykknappene p den ene siden.

Lue:
Her la jeg opp med lys bl p pinne nr 3. 96 m, strikket 1 rett, 1 vrang ca 2 cm, 1 omg ratt til brettekant, 1 rett, 1 vrang til arbeidet mler 5 cm.
Byttet til pinne nr 3,5 samtidig trikk 2 omganger glattstrikk, s strikker du den nederste borden p diagrammet, ikke stjernemnsteret. Nr arbeidet mlte 8 cm fra brettekanten felte jeg 2 rett sammen, 8 rett, 2 rett sammen?fortsett fellingen slik ut omgangen. En omgang rett uten fellinger. Neste omgang 2 rett sammen, 7 rett, 2 rett sammen?.fortsett fellingen slik ut omgangen. Fortsett slik p luen til det gjenstr 22 m. Trekk trden gjennom alle maskene, fest trden p vrangsiden av luen. Lag en dusk i brunt.

reklaffer til luen:
Ta luen p dukken din, tilpass hvor du vil ha reklaffene. Med pinne nr 3 lysebltt garn, plukkes det opp 18 p hver side av luen der du vil ha reklaffene. Strikk riller/kun rettstrikk frem og tilbake 11 omganger. Fell s p annenhver omgang slik: strikk 1 rett, 2 rett sammen, og strikk de 2 nest siste maskene rett sammen. Fortsett til det er 4 masker igjen p pinnen, trekk trden gjennom maskene. Fest trden. Tvinn snorer av lysebltt garn og sy de fast i enden av klaffene.

Votter:
Her la jeg opp med brunt p pinne nr 3. 32 m, strikket 1 rett, 1 vrang ca 2,5 cm. Byttet til pinne nr 3,5. Sett en merketrd i omgangens begynnelse og en merketrd midt p. Strikk glattstrikk til arbeidet mler 5,5 cm. N felles det 1 maske p hver side av merketrdene, er 4 masker per omgang. Fortsett slik med fellinger p hver omgang til det gjenstr 8 masker, trekk trden gjennom maskene. Fest trden. Strikk den andre votten lik. Ml opp p dukken til nsket lengde p snoren. Lag en snor og fest en vott p hver ende av snoren.

Bukse:
Legg opp 96 masker p p.nr 3. Strikk en rett, 1 vrang 4 cm. Bytt til pinne nr 3,5 samtidig som det kes 14 masker jevnt fordelt, tot 110 masker. Sett et merke midt bak p buksen. Strikkes hyere bak: k 1 maske p hver side av merket hver 1,5 cm 4 ganger, tot 118 masker. Strikk videre rettstrikk til nsket lengde p buksebaken. Del s arbeidet opp i to, og strikk beina. Strikk hver for i nsket lengde. Fell 2 masker hver 4 omgang, til 51 masker gjenstr. Nr det gjenstr ca 3,5 cm igjen til nsket lengde, strikk inn nederste borden p diagrammet, s ca 1,5 cm med brt, 1 rett, 1 vrang. Fell av og fest trden. Strikk andre foten lik.

Skjerf:
Skjerfet strikket jeg etter et mnster fra Drps, men med litt endringer: Drops Mnster sjal

Her har jeg strikket matros kjole: MATROSDRESS

#strikke #strikkeoppskrift #matrosdress #matroskjole #matroshatt #matros #mnster #oppskrift #diy #garn 
#mnster #knit #knitting #pattern #knittingpattern #sailordress #sailor #dress #dukke #klr 
#dukkeklr #doll #dollclothes #clothes #mote #fasion

Strikket Matroskjole med hatt

Mtte prve meg p strikke dukkeklr.

Da jeg ikke fant noen gratismnster p internett p en matroshatt, s har jeg designet denne hatten selv. Og den deler jeg her med dere.
Mnsteret p kjolen finner du her: Matroskjole 

Denne dukken fikk min datter for ca 26 r siden. En bleik dukke som har mistet litt ansiktsfarge etter mange r i en kasse i boden.

Denne matrosdrakten: kjole, sokker og lue passer til dukke p ca 40 - 45 cm.

Matroslue mnster:

Jeg har brukt Viking Sportsragg p hele settet.

Legg opp med hvit 70 masker p strmpepinner nr.3.
Strikk 4 omg glattstrikk.
En omg vrang = brettekant.
Glattstrikk: 2 omg bl, s 2 omg hvit, og 2 omg bl.
Strikk n resten av luen med hvit.
Strikk en omg hvit samtidig som du bytter til p.nr 3 1/2.
Neste omg k 52 m jevnt fordelt, ca: strikk 2 rett, s k 1 maske per av de 3 neste, 1 rett# fortsett far # til #

Strikk til arbeidet mler ca 9 cm fra brettekanten / vrangborden.

Sett et merke etter 17 m, 18 m, 17 m, 18 m, 17 m, 18 m, 17 m = 122 masker.

Fortsett glattstrikk, samtidig n felles det: de to siste maskene fr hvert merke strikkes rette sammen. = 7 masker per felle-omg.
1 omg rett, 1 omg felling....til det gjenstr 81 m p pinnen.
N felles det p hver omg.
Nr det er ca 11 masker igjen, strikkes 1 omg med to og to masker sammen. Trekk trden gjennom resten av maskene, stram.
Fest alle trdene.
Sy brettekanten til p vrangsiden.
Damp luen lett p vrangen.
Sy i en dusk.

Snn ferdig :)

Alle strikkemnstre jeg kommer til lage, legger jeg ut p min facebookside: Veskeklatten
Om du nsker, kan du like siden min.
Jeg er ogs p Instagram: Lisbeth_pede

#strikke #strikkeoppskrift #matrosdress #matroskjole #matroshatt #matros #mnster #oppskrift #diy #garn #mnster #knit #knitting #pattern #knittingpattern #sailordress #sailor #dress #dukke Klr #dukkeklr #doll #dollclothes #clothes #mote #fasion

Kostet stv av strikkepinnene

For mange r siden var min strste hobby strikke. Jeg mtte dessverre gi meg med strikkingen etter at jeg fikk en nakkeskade i trafikkulykke.

N er jeg klar for prve meg igjen. Mtte nok ut kjpe alt nytt av strikkepinner, for alle de jeg hadde liggende, ga jeg vekk til vr lokale skolefritidsordning.
Siden jeg ikke har strikket de 10 siste rene, s begynner jeg forsiktig med strikke dukkeklr :) S blir det spennende da, og se om jeg husker igjen dette.

Fr trafikkulykken s strikket jeg ca 21 gensere per r til liten og stor. Inkl at jeg strikket gensere for norske designereIdena,som de skulle bruketil fotografering i strikke heftene deres.

N er jeg klar for prve ut bde nakkeskade og strikkety. Gr det bra, kommer jeg tilbake med resultatene.
Og nei, selvflgelig kommer jeg ikke til gi meg med sy vesker, om strikkingen gr bra, blir det en liten tilleggs hobby.

Her er garnet jeg har kjpt inn. Viste ikke hvilke farger jeg skulle strikke i, s det ble barekjpe noe.

Fr tok jeg aldri bilder av verken strikkety eller hekling. Hadde bilder av et par av genserne jeg har strikket. Disse bildene er ca 15-16 r gammel, s det er jammen lenge siden jeg strikket sist.

Genseren p bildet under er det vel 19 r siden jeg strikket :) Haha tiden flyr

Om du vil, kan du like siden min p facebook: Veskeklatten
Instagram: Lisbeth_pede

Ja da gr jeg prver ut strikkepinnene :)

Ha en strlende dag

Lisbeth

, Bergen

En hobby - blogg som vil i hovedsak handle om mine hndsydde vesker. Men da min mann har en 1969 mod Ford Mustang, s vil vre Amcar turer og treff ogs prege bloggen min. nsker du kjpe en av mine vesker, s kontakt meg gjerne p mail lisbethpedersen17(alfakrll)gmail.com eller p facebook: https://www.facebook.com/Veskeklatten Instagram Lisbeth_pede