Søm Mønster

Sy en retro 70 talls skinnvest med frynser

Denne 70 talls inspirerte retro vesten har jeg sydd i imitert skinn. Kanskje litt bohemian vest. Denne har jeg sydd på gøy og egentlig ikke en vest for hverdagsbruk, men super om du skal på et retro party. 

På vesten forside har jeg sydd på et peace merke. Dette har jeg først tegnet, så klippet ut i stoff. Det samme har jeg gjort på blomsten på ryggen. 

Bilder og søm-forklaring under.

Her er bilde av vesten foran og bak

Vestens forside

Ryggen

Peace merke og blomsten sydd med maskinen innstilt på dekor-søm.  

På facebooksiden min legger jeg ut diverse gratis mønstre, og her selger jeg mine håndsydde vesker.

Du finner facebooksiden min her: VESKEKLATTEN

Instagram: Lisbeth_pede

Da jeg ikke hadde noe mønster på vest, så gjorde jeg det veldig enkelt.
Først tok jeg skinn stoffet, la det på sybordet med rettsiden ned på bordet.
Så tok jeg en gammel vest, la den først med forsiden ned på skinnstoffet og tegnet rundt, legg til ca 1 cm søm-rom, så snudde jeg vesten med ryggen ned og tegnet rundt der også.
Jeg demonterte ikke min gamle vest.
OBS når jeg hadde tegnet rundt vesten, så stoppet jeg på enden av sidene og tegnet videre ca 32 cm rett ned (til å klippe frynser av etterpå) så tegnet jeg rett bort til neste sidestykket. Klipp gjerne stoffet lenger enn du beregner, for du kan heller kutte frynsene kortere etterpå.

Så sydde jeg vesten sammen først på skuldrene, deretter prøv den på. Satt nål i hver side der jeg ville frynsene skulle begynne, ca ved buksekanten. Nå sydde jeg vesten sammen fra under armen og ned til nålen.

Så prøvde jeg vesten på, og om jeg måtte gjøre noen justeringer eller kanskje sy den mer inn. 
Deretter sydde jeg en liten brettekant inn rundt ermehull, nakke og hals. Med skinn/skai stoff så trenger du ikke sy sikksakk og du trenger heller ikke sy inn to brettekanter, for disse stoffene rakner ikke.
Se bildene under

På bildet under ser du hvordan jeg har gjort det med frynsene. Lengden på mine frynser er ca 32 cm lang. For å kutte de beint, så brukte jeg quilte linjal og kuttet de en 1\2 inch per frynse

Peace merket og blomsten. De tegnet jeg over på vlisofix, som er et papir med lim og skal strykes på. OBS press strykejernet kun oppå merke og ikke for mye på skinnstoffet for det tåler ikke varmen og smelter. BRUK bakepapir mellom symerket og strykejernet. 

Fremgangsmåte på dette finner du her: Vlisofix 

Ferdig

På vesten har jeg brukt Imitert skinn fra Stoff og Stil, og det finner du her: Imitert skinn med jersey bakside

#quilt #diy #mønster #oppskrift #hobby #sy #søm #håndarbeid #retro #bohemian #tilbehør #party #70s
#tilbehør #fest #accessories #vest #skinn #skai #quilting #vlisofix 

Sy korger av brukte Jeans

Til disse korgene har jeg brukt noen jeans som var hull i og klar for bosset, men som jeg heller sydde noen korger av. Korgene kan brukes til det meste, på bildet under så har jeg brukt den ene til potteskjuler, her har jeg satt oppi blomst og blomsterpotten så ikke vannet renner gjennom. Er også fint å ha brød / baguetter oppi, kjeks, T-lys, stearinlys.......

Disse er jo også veldig fine å sy med julestoffer på innsiden, så bretter du kanten ned, slik at julestoffet kommer fram. Den korgen jeg har blomsten oppi, den sydde jeg med rødt stoff på innsiden, så brettet jeg kanten ned på jeansen, og sydde på en blondekant. 

Kurvene kan vrenges og brukes på begge sider. 

På alle kurvene har jeg brukt forskjellige steder av buksen.

Og her er en versjon i kun quilte stoffer 

"Potteskjuler"  her har jeg brukt den bredeste delen av lårene, brukte begge lårene. Målte de opp slik at de var rett, og sydde sammen begge lårene.
"T-lys holder" Her brukte jeg leggen på den ene foten.
Den med baklommer, her brukte jeg begge baklommene. Klippet opp og sydde de sammen.

Alle korgene er sydd på samme måte, bare i forskjellige størrelser.

Her har jeg sydd sammen baklommene, kuttet de rett i alle sider, så sydde jeg på en hvit kant oppe. På baklommene har jeg sydd på en bånd i sølv, og tatt på noen stjernenagler.

Skal du så på noe pynt, så må det gjøres nå før du syr de sammen i en ring.

Legg den ferdige delen oppå et stoff som du ønsker å ha til for på innsiden av korgen, klipp ut. Jeg har også brukt vatt, dette sydde jeg fast på baksiden av innerstoffet. Vatten gjør korgen stivere og mer stabil.

Her er begge delene ferdig. Den hvite til høyre er foret. Du ser der har jeg sydd vatten fast på baksiden ved å sy krussedull mønster gjennom foret og vatten, da henger de godt sammen.

Brett stoffet rett mot rett, sy sammen i siden. De syes sammen hver for seg. 

OBS la det stå åpent ca 7 cm på fordelen til å vrenge korgen gjennom

Brett så delene slik at sømmen ligger midt oppå, se bildet under. Så skal du kutte til bunn. Her kuttet jeg ca 7 * 7 cm. Dette kommer an på hvilken størrelse det er på delene.

Brett krysset, sett i nåler og sy sammen i bunnen.

Legg innsiden oppi ytterdelen, rett mot rett.

Fest med nåler og sy sammen delene hele veien rundt

Vreng korgen med rettsiden ut. Vreng den gjennom den åpne delen på foret.

Stryk med strykejern. 

Sy sammen åpningen i fordelen. Og putt foret oppi kurven. 

Sy noen fine kanter rundt det hele. 

Den rød borden jeg har sydd på finner du mønsterforklaring på under her.

Du finner flere gratis mønstre på min facebookside: VESKEKLATTEN

Veskeklatten finner du også mine håndsydde vesker for salg.

Instagram: Lisbeth_pede

Bildet over:

Her ser du hvordan jeg har klippet og brettet de spissene. Bruk strykejern for hver bretting. Jeg brette ned den lyse kanten på korgen, så sydde jeg de rød "lappene" på baksiden, altså mellom den lyse kanten og jeans stoffet slik at spissen pekte ned. Sydde gjennom alle lagene samtidig.

Kurvene kan vrenges, brukes på begge sider.

Fremgangs måten er den samme på alle kurvene, men sydd i forskjellige størrelser. 

#quilt  #interiør #interior #gjenbruk "diy #mønster #oppskrift #hobby #sy #søm #bolig #hjem #håndarbeid 

Sy sengetøy til Baby

Måtte prøve å sy sengetøy til baby. Har en symaskin, så er dette veldig enkelt. Er jo bare å sy sammen noen firkanter i ønsket størrelse på sengetøyet. Jeg valgte å sy med to forskjellige stoffer, dette og er enkelt men litt mer klipping og måling. 

Når jeg skal kutte opp stoffer, så bruker jeg nesten aldri saks. Jeg bruker quilte utstyr, du trenger selvfølgelig ikke dette, men det forenkler jobben enormt. Alt utstyret for du kjøpt hos Stoff & Stil. En må da ha Skjæreplate, Rullekniv og Skjærelinjal. 

Sengetøyet jeg sydde er til baby, ca fra 0 - 1 år.

Størrelsen på sengetøyet: Dynetrekk 65 * 80 cm,  og putetrekk 35 * 40 cm.

Dynetrekk:

Først kuttet jeg opp de to stoffene som bildet over viser. Så kuttet jeg opp til den mørke stripen som går rett over.

På bildet under: Her kutter jeg stoffet 1 inch * bredden på dynetrekket

Så bretter du stoffet til 1/2 inch samtidig som du stryker det flatt.

Dette legger du kant i kant på den største mønsterdelen. Brettekanten skal være inn på mønsterstoffet, kuttekanten skal syes på langs ytterkanten.

Så tok jeg den andre smaleste stoff delen og sydde oppå der igjen, rett mot rett. Alle sømmene syr jeg først med 1/2 cm sømrom, deretter syr jeg sikksakk helt ytterst på kantene.

Stryk det på plass, der sømmen kommer opp på den korteste stoffdelen. 

Sy så en stikning lags hele linjen midt i skille på stripen og det smaleste stoffet

Og en søm tvers over som bildet viser. Dette for å holde på plass den kanten som er strøket på baksiden.

Nå bretter du stoffet inn på vrangsiden to ganger, stryk. Dette gjøres på forstykket og bakstykket. Er åpningen på dynetrekket.

Sy kanten til med en søm innerst og en søm ytterst på stoffet.

Bildet under: Sy sammen dynetrekkdelene først med rettsøm 1\2 cm sømrom, så sikksakk. 

Vend dynetrekket med retten ut og stryk alle sømmer flate. Sy dynetrekket sammen litt på hver side, la det stå en passe åpning til å få dynen inni.

Jeg sydde på et knytebånd, dette er vel egentlig ikke nødvendig da åpningen ikke er så stor.

Ferdig med dynetrekket

Alt jeg syr finner du på facebooksiden min: VESKEKLATTEN her selger jeg mine håndsydde vesker, i tillegg til at jeg legger ut mine gratismønstre.

PUTETREKK

Klipp opp ønsket størrelser på stoffene, sy de sammen til to deler. Den ene delen har jeg kuttet bredere ved sideåpningen for å sy en brettekant på innsiden. Se tekst og bilde under.

Den ene delen: her tok jeg den siden som skal være i putetrekkets åpning og bretter og stryker inn to ganger, sy en stikning.

Den andre delen gjør du det samme, MEN her har jeg sydd en bredere brettekant på innsiden av putetrekket slik at den kan brettes over puten.

PS på putetrekket valgte jeg å ikke sy på den mørke listen, dette for at jeg syntes det kunne bli litt tykt for en baby å ligge oppå kanten.

Sy sammen putetrekket i tre sider, la stå åpent der som brettekanten er og som puten skal puttes inni. Hos meg går det litt fort i svingene så her var det fort gjort å sy sammen alle fire sidene, da blir det litt jobb å sprette det opp igjen. 

Alt jeg syr finner du på facebooksiden min: VESKEKLATTEN her selger jeg mine håndsydde vesker, i tillegg til at jeg legger ut mine gratismønstre.

#baby #barn #sengetøy #dynetrekk #putetrekk #interiør #interior #barnerom #babyrom 

Leketeppe Baby - Mønster

Her har jeg sydd et leketeppe til en bekjent som venter barn.

Har du symaskin og kan sy rett frem, så er dette veldig enkelt å sy selv.

Mitt teppe her har jeg sydd slik at det ferdig måler ca 1 * 1 meter. Så da må det legges til ca 2*2 cm i sømrom

Forstykket på Leketeppet:

Bildet under viser hvordan jeg har klippet stoffene. Stoff A er det som jeg har som hoved stoff, B og C er sidestykkene.
Når dette er klippet, så er det bare å sy det sammen etter alfabetisk rekkefølge.
Husk å press med strykejern over hver enkelt søm etter hvert .

I tillegg skal det klippes opp stoff til brettekant som syes på til slutt

Baksiden etter at jeg har sydd sammen delene

Forstykket etter at delene er sydd sammen.

Når alle delene på teppets forside er sydd sammen.
Legg ut et stoff til baksiden av teppe, legg stoffet med rettsiden ned på bordet.
Legg over 3 lag med vatt
På toppen nå, så legger du forsiden av teppet med vrangen ned mot vatten

Fest alle delene med knappenåler

Sy først en søm rundt i skjøten på alle fire sidestykkene

Så syr du sikksakk rundt hele teppets ytterkant

Klipp vekk overflødig stoff langs sidene

Kutt opp til sammen ca 6 meter * 4 cm til kanten rundt teppe. For å få 6 meter lengde på du klippe flere remser og sy sammen.

Som du ser på bildet så bruker jeg quilte linjal og kniv til det meste jeg kutter. Dette er mye lettere og blir mye penere. Dette er utsyr som får kjøpt på Stoff og Stil. Se nederst på innlegget

Sy på brettekanten.
Legg remsen og teppe, rett mot rett og sy hele veien rundt. La det stå åpent i begynnelsen og slutten av remsen, slik at denne kan syes sammen til slutt.
Stopp og sy ca 10 cm før du er kommet rundt. Legg hver side av remsen oppå hverandre, klipp av overflødig stoff men la det overlappes med 2 cm på hver side, brett disse cm inn og litt oppå hverandre, sy videre over.

Snu teppet.
Nå skal du sy remsen fast på andre siden.

Se bildet under:
Brett remsen først en gang inn mot teppets kant, brett remsen så en gang til over teppekanten. Sy den fast i kanten.

Ferdig

På facebooksiden min legger jeg ut alt av egne mønstre, og jeg legger ut mine håndsydde vesker og andre prosjekter for salg. Du finner meg her: VESKEKLATTEN

Stoffene jeg har brukt har jeg kjøpt på Stoff og Stil:

Stoffene vaskes FØR de klippes i.

Husk å kjøpe ekstra stoff da disse krymper litt.

Du finner dyremønsteret her: Dyremønster forside
Bakside stoffet her: Stjernemønster bakside
Vatten her: Vatt til 3 lag
Linjal her: Linjal
Kniv her: Kniv

Sydd stjerneduk - mønster

Var å kjøpte meg en ny 60 graders linjal. Denne linjalen er laget for å bruke til stoffer, og jeg har kjøpt på quiltebutikk.
Jeg har aldri gjort dette før og hadde ikke noe mønster. Så var bare å sette i gang. Dette var overraskende enkelt å sy, og så var det gjort på en kveld.

Her har jeg sydd duken med julestoffer. Ett stoff som er stripete blågrå med stjerne trykk og glitter. Det andre stoffet er også blågrå med glitter men har flott mønster med kirke og julehus. Stoffene er av samme serie og passer perfekt sammen. Stoffet er designet av stof.dk

En stjerneduk syntes jeg kan brukes året rundt, men da med stoffer uten juletrykk. Her har jeg sydd den i to forskjellige stoffer, disse stoffene tror jeg også er en disign av stof.dk

Min størrelse på duken passer perfekt til et lite bord / hjørnebord.

Under følger min mønsterforklaring på hvordan jeg sydde stjerneduken.

Brett stoffet, legg linjalen oppå etter streken som viser 4 inch, skjær stoffet rundt de to sidene opp mot spissen.  
Du trenger 6 sånne ruter til forstykket, 6 ruter til bakstykket og vatt.
Jeg brukte 2 stoffer, du kan lage rutene i så mange forskjellige farger/mønster du vil.

Sy sammen rutene 3 og 3 stk, så syr du sammen de to delene.

Her har jeg sydd sammen bakstykket og forstykket. På forstykket har jeg festet et lag med vatt, denne vatten er sånn med lim, bruker varmt strykejern og press.

Fremsiden av stykkene

Fest delene sammen rett mot rett. Sy sammen alle sidene, MEN der du ser kulepennen ligger lar du det stå en åpning til å vrenge duken gjennom.

Når den er sydd sammen: Klipp av overflødig stoff på hver spiss. Vreng så duken gjennom åpningen.

Sy så en runde rundt hele duken, helt ytterst og over der åpningen er.
Så syr du en søm midt i stoff-skille over duken, der blir det tre sømmer. Bruk stor sømbredde, jeg bruker 3 mm.
Ferdig

Om du ønsker å like siden min på facebook, så finner du meg her: Veskeklatten
Der selger jeg mine håndsydde vesker og litt til.

Er også på Instagram: Lisbeth_pede

Om du ønsker å like siden min på facebook, så finner du meg her: Veskeklatten
Der selger jeg mine håndsydde vesker og litt til.

Er også på Instagram: Lisbeth_pede

#sy #søm #hobby #veske #mote #fashion #quilt #quilting #patchwork #bag #sew #håndlaget #vinskjuler #vinflaskepose #vinpose #vin #winebag #deer #hjort #jul #Christmas  #engler #wine #angles #fabric #Christmasquilt #thanksgiving #inspirasjon #diy #hohoho #santa  #glassbrikker #interiør #interior #juletre#duk#juletreduk #stjerne #stjerneduk #glitter #hobby 

Sy Vinflaskeposer til jul - Mønster

Har laget meg et mønster på en vinflaske-pose, mønster forklaring finner du under bildene. Dette mønsteret kan også brukes til å sy en kurv.

Alle mine vin-poser er utsolgt. Og siden jeg ikke rekker å sy så mange flere av disse, så deler jeg gjerne mitt mønster med dere.

Disse kan brukes hele året i forskjellige stoffer. Jeg har sydd alle mine i julestoffer, siden de er i julegaver. 

Enkel og sy og dekorativ som innpakning.

Mønster:

Jeg klippet 2 firkanter på hver 35 * 35 cm, 2 rundinger på hver 10,5 cm i diameter.
2 deler av hver, da det ene settet er ytterstoffet og det andre settet er foret.

Dette sys sammen på slik jeg sydde sammen en kurv jeg la ut her tidligere.
Du finner det her: Sy sammen

Om du ønsker, kan du like siden min på facebook: Veskeklatten

Instagram: Lisbeth_pede

Her er noen av de forskjellige variantene jeg har sydd. Samme mønster men klippet opp i forskjellige størrelser, alt etter hva en skal sy de til.

#sy #søm #hobby #veske #mote #fashion #quilt #quilting #patchwork #bag #sew #håndlaget #hobby
#vinskjuler #vinflaskepose #vinpose #vin #winebag #deer #hjort  #jul #christmas #engler #wine #angles

Brilleetui - mønster

Et brilleetui er alltid kjekt å ha, og så er det så enkelt å sy. Her får du mønsteret mitt

Først klipper du ut alle delene:

BILDET OVER:

1. Bakstykket med lokk. Som på punkt 2 11 * 18 cm, bare her på punkt 1 11 cm + 10 cm, der de siste 10 cm er til lokket og klippes i en bue på toppen.
Dette klippes i 3 deler: ett i ytterstoffet, ett til vatt, og ett til fòr/innsidestoff

2. Framstykket 11 * 18 cm. Klippes i 3 deler, ytterstoff, vatt og fòr/innsidestoff

3. Klipp en pyntekant på 2,5 * 80 cm. Denne brettes en gang, vrang mot vrang, stryk i bretten. Resten av bilde viser alle delene klippet.

BILDET OVER:
Sy de to vattdelene fast på baksiden av hver sin del av yttestoffet.

1. Ta frem den buete delen. Legg pyntelisten kant i kant på rettsiden, strykekanten skal vende inn på stoffet. Sy en søm ytterst hele veien rundt.

2. Sy sammen utenpåstoffene, sy så sammen innerstoffet/fòret. OBS Innerstoffet må ikke syes sammen i bunnen, den korteste rette siden.

3. Putt fòret inni utenpåstoffet, vrangsiden ut, stoffet rett mot rett.

BILDET OVER:

1. Sy sammen åpningen rundt hele buen. Men når du er øverst i buen, så legg et tau inni som lager et lite knappehull på rettsiden.

2. Tauet/båndet som lager en løkke/hull på rettsiden, til å tre knappen gjennom.

3. Sy så sammen åpningen på andre siden ved buen.

BILDET OVER:

1. Vreng etuiet gjennom åpningen på innerstoffet

2. Stryk inn 0,5cm på innerstoffet, mot vrangen, sy sammen. Putt så innerstoffet/fòret inn i etuiets utsidestoff

3. Sy i en knapp som passer til hullet/løkken

Ferdig :)

#diy #mønster #oppskrift #brilleetui #quilt #quilting #sy #søm #hobby #patchwork #fabric

Mappe til makeup børster og neglefiler

Her får du mønsteret av meg. Om du ikke syr, kan du om ønskelig få kjøpe denne ferdigsydd hos meg.

Denne børsteholderen har 14 lommer som er beregnet til makeup-børsteholdere og gjerne en neglefil.
Størrelsen utbrettet ca 39 cm bredde * 23 cm høyde.
Rulles lett sammen og så et bånd til knyting.

Kr 190,- per stk. Inkludert porto

Om du vil sy den selv, her er mønsteret. Laget utifra størrelsen på bildet.

Fra venstre på bildet: Fòr, lomme, framsiden, innside. Alle disse delene klippes til 39,5 cm bredde * 22,5 cm høyde.
Øverst på bildet: lukkekant klippes 1 stk 3,5 cm * 160 cm ( her kan du skjøte på i lengden).
Og knytebånd klippes 3,5 cm * 35 cm.

Sy knytebåndet:

1. Brett og stryk, klipp en spiss på den ene siden.
2. Brett ned spissen
3. Brett båndet en gang til i lengden
4. Sy sammen først langs åpningen, så en søm på langs på andre siden. Gjør det samme med det andre båndet.
Legg båndene til side.

Sy lommen:
Se bildet under. Lommedelen som er klippet i 39,5 * 22,5 cm, brettes vrang mot vrang til 39,5 * ca 11 cm, stryk i bretten, sy en søm langs brettekanten.

Sy sammen

1. Legg utsidestoffet ned med rettsiden ned på bordet.
Legg oppå fòret/vatt, kant i kant.
Legg så innsidestoffet oppå der, kant i kant
Så lommen nederst, kant i kant, med brettesømmen oppe og det åpne stykket nede.
Legg på dine makeup koster og mål størrelsen du ønsker på lommene, sett merker/streker med kritt som kostes vekk etterpå.
Sett nåler i arbeidet så det ikke flytter på seg under søm.
Så så en rett søm fra bunn til topp, på alle merkene der du har tegnet inn størrelsen på lommene.

2. Legg båndene midt på kortsiden, sy fast. Her har jeg sydd på et hjertepynt.

Da gjenstår det å sy lukkekant som skjuler klippekantene.

1. Legg kanten rett mot rett etterhvert som du syr den fast rundt hele. Begynn ca 7 cm inne på båndet.
2. Avslutt et stykke før endene møtes
3. Legg endene rett mot rett. Merk av og sy remsene sammen, klipp vekk overflødisk stoff.
4. Sy sammen siste stykket.
5. Stryk alle sidene.
6. Brett dobbel inn, sett på nåler.
7. Sy sammen

Ferdig

Om du ønsker, kan du like siden min på facebook: Veskeklatten
Instagram: lisbeth_pede

#diy #sy #søm ##hobby #makeup #fashion #mote #makeupbrusholder #quilt #quilting #oppskrift #mønster

DIY - Kurv / Trekk

Her har jeg sydd et trekk som passer til en boks med tennbriketter.
Mønsteret kan også brukes til å sy kurver, da er det bare til å endre størrelsen etter ønske.

Hjorte mønsteret som jeg har sydd, er etter en idè fra en løper og pute jeg sydde her tidligere: Løper med pute

Løperen og puten har jeg tidligere gitt bort i gave. Og hun skal også få dette trekket hos meg.

Mønsteret finner du her: Kurv

Mønsteret finner du her: KURV

Er veldig enkelt å sy. Og en sånn tennbrikkeboks som en har stående ved peisen, syntes jeg blir litt mer dekorativ med et trekk på.

Om du ønsker kan du like siden min på facebook: Veskeklatten
Instagram: lisbeth_pede

#diy #oppskrift #hobby #søm #quilt #quilting #interiør #interior #shabby #home #vintage #fabric

Trekk til symaskinen - mønster

Har nå laget mitt eget mønster på trekk til symaskinen. Dette trekket kan du sy av restestoffer, jeans bukser...hva du vil.
Trekket er kjekt å ha når symaskinen har pause.
Eller, min symaskin rekker jo aldri å få pause, tvert i mot, motoren tar vel snart fyr. Så dette symaskintrekket tenker jeg at min svigermor skal få.

Sydde på en lomme i fronten, kjekt å ha til pedalen og ledningene.
Jeg brukte ganske tynne bomull stoffer, kjøpt hos Panduro. Så derfor har jeg vatt og fòr, så sydde jeg sånn rutemønster gjennom alle delene for at de skulle henge sammen.

Mangen har spurt meg hva Quilte betyr: det å sy gjennom flere lag, som du rutemønsteret på bildet over. Jo tettere man syr sånne linjer, jo stødigere blir stoffet/produktet du syr.

Så var det mønsteret. Skal prøve å forklare best mulig, og det er jeg ikke flink til. Jeg ender alltid opp med en dårlige forklaringer, og det er så dumt, for dette er så lett å sy.

Jeg har jo både innerfòr, vatt og utenpåstoff, og da er det jo mye mer å klippe og sy sammen.
Om du velger et tykkere stoff som jeans, da trenger du ikke noen flere lag, og det er kjempeenkelt å sy.

Forklaring under bildet

1. Klipp ut forstykket, bakstykket og side/toppdelen i ønskede størrelser, etter din symaskin. 
Målene jeg brukte til min maskin var: For -og bakstykkene Bredde 42 cm * høyde 30 cm, side/toppdelen 110 cm.

2. Som du ser også på punkt 1, på den lange remsen. Tegn en avlang firkant midt på remsen. Firkant mål 23 cm * 2,5 cm. (mål håndtakets størrelse på din maskin
Klipp en strek på langs midt inni, stopp 1 cm før på hver side, der klippet den ut på sidene. Se bildet under:

Brett de så inn på vrangen, sy fast. Som du ser på bildeforklaringen 2,  så har jeg sydd vatt på vrangsiden av stoffet.

Sy en til remse som skal være på baksiden. Trengs ikke, jeg har gjort dette for at det blir finere. 
Bruker du tykkere stoff, trenger du ikke vatt heller.

3. Sy sammen remsene rette mot rette, pass på at hullet til håndtaket kommer over enannen. Vreng det over på rettsiden.

4. Testes på symaskinen.

Forklaring under bildet:

1. Sånn ser den ut nå

2. Klipp ut to remser på 2,5 cm * langden på åpningen. Stryk de på midten.

3. Legg de enkelt inn mellom forstykket og fòret, med klippedelen inni. Fest med nåler og sy sammen, og ta ut nålene etterhvert.

Sy sammen sidestykket, for -og bakstykket, VRANG mot VRANG, ja riktig, sømmen skal komme på utsiden for her skal det syes på en pyntekant.

Om du ikke har fòr eller vatt, og heller ikke ønsker pyntekant, så syr du det sammen vrang mot vrang, vips ferdig.

OBS pass på at hullet til håndtaket kommer midt oppå toppen, mål deg ut før du syr det på.

Bildet over: Sy på en brettekant, 2,5 cm * lengden på stykkene. Legg pyntekanten rett mot rett og sy sammen. Brett så en gang ned, så en gang til rundt på vrangsiden, sy fast, se lengst til høyre på bildet over.

1. Klipp ut pyntekanten som skal være på sidestykkenes utside 2,5 cm * lengden på alle tre sidene. Her må du sikkert sy sammen flere deler først, for å få de lang nok.
Fest med nåler.

2. Sy de på.

Sånn ferdig

På bildet under kan du se at jeg sydde på en enkel lomme, festet så trykknapper i. Disse knappene kjøpte jeg på Stoff og Stil, var bare å hamre på.

Og sånn ble den på vrangsiden

Om du ønsker å sy denne, og mønsteret er noe uforståelig, så er det bare å gi en lyd :)

#sy #søm #hobby #diy #quilt #quilting #symaskin #symaskintrekk #interiør #interior #shabby #vintage #oppskrift #bag #cover #veske

Lag lysestaker av julebrus flaskene

Lysestaker av julebrus-flaskene. Disse lysestakene kan en jo lage av all slags glassflasker. 
Her gikk det en del julebrus i julen, så derfor brukte jeg de flaskene som er av glass.

Flaskene lot jeg først ligge litt i vann, da var det enkelt å få av papirlappene.

Emaljelakken hadde jeg liggende i kjellerboden etter oppussing av en gammel Ikea kommode som står på ungdomsrommet.

En kan fint male/lakke med en pensel. Men jeg brukte her en svamp på pinne, som jeg også hadde liggende og er kjøpt på malerbutikk for lenge siden. Med denne svampen var det enkelt å påføre lakken, uten penselstriper.

Etter å ha lakket glassflaskene om kvelden, lot jeg de stå til tørk natten over.

Brettet du ser som flaskene står på, er en del av en gammel dørlist.

Når jeg lakker eller maler slike ting, da setter jeg det oppå en trelist/plate, i stede for papir underlag. Dette gjør jeg for at når jeg tar av de ferdigmalte flaskene, så drar de ikke med seg alt av papp og aviser.

Nå har jeg kjøpt maling, klar for å male kjellerstuen. Kjøpte egentlig malingen for 3 måneder siden da, men har liksom bare ikke kommet i gang.
Er litt jobb å male kjellerstuen, for det er bare panel på alle veggene.

Holder jo også på i sluttfasen av prosjekt Bad
For å ikke glemme toalettet da, som vi malte i helgen. Her gjenstår å få opp nye dørlister.

Mye prosjekter på en gang, kanskje jeg heller skal ta meg en tur ut med hunden :)

Ha en strålende dag

#interiør #interior #diy #oppskrift #shabby #vintage #lys #lysestake #stearinlys #home

Duk kjapt og enkelt

Da er jeg klar for å ta tak i symaskinen igjen. Først vil jeg ønske alle mine bloggvenner og lesere et riktig Godt Nytt år :)

Nå er all julepynten pakket vekk og jeg er kjempeklar for Våren. Men må vel regne med at det kommer litt snø først, jeg er ingen ski-fan så snøen kunne egentlig holdt seg på fjellet.
Nyttårshelgen feiret vi i godt selskap på hyttetur i Myrkdalen. Og siden jeg ikke er så glad i snø, gikk jeg til innkjøp av vinterstøvletter som skal holde seg varm på en utetur på -40 grader. Fikk jo ikke akkurat testet fjellskoene i Myrkdalen, det var snø, men + grader og litt regn. Uansett, vi hadde en kjempekoselig nyttårsfeiring.

Så var det duken.
Jeg liker veldig godt duker som dekker hele stuebordet, og i lyse farger i lin og med hvite blondekanter.

Her kjøpte jeg lin metervare på Stoff og Stil. Kjøp ekstra lengde, vaskes før den klippes til, for lin-stoff kymper en del.
Så kjøpte jeg ferdig heklede blonder på rull. Sydde blondene rundt hele duken, sydde den slik at litt av blondene kom nedforbi dukens kanter.

Denne duken har jeg brukt veldig mye.

Om du ønsker kan du like siden min på facebook: VESKEKLATTEN
Jeg er også på Instagram: Lisbeth_pede

#diy #oppskrift #interiør #interior #home #vintage #inspirasjon #shabby #hobby 

DIY Smykketeppe

Trenger du å få orden i smykkene dine, sy et smykketeppe. 

Finn fram alle dine "gamle skatter" av hekleduker, knapper....
Er enkelt å sy.
Smykketeppet mitt er ca 54 cm bredde og 64 cm høyde.
Ett bakstykkestoff, så et lag med bordvatt og oppå der et framsidestoff.

Smykketeppe har jeg sydd etter inspirasjon AnnAka design. Hun hadde kurs i dette, men jeg fikk aldri gått på kurset. Eller, jeg hadde faktisk ikke lært meg å sy den gangen.

Så da var det å lage sin egen versjon.

2 lommer i blomstrete stoff, dette stoffet brukte jeg også til å sy en lukkekant rundt det hele.
Det meste av blonder er ferdigkjøpt på Stoff og Stil, men her kan du pynte med alle gamle stoff-hekle-skatter.

På venstre side av smykketeppet ser du en duk-bit med heklekant og sydd på som en trekant, denne dukbiten har jeg klippet ut av en duk jeg arvet fra min mormor som hun har heklet og sydd for ca 40 år siden. Var litt vemodig å klippe i denne duken, men kunne ikke bruke den likevel pga gamle stygge flekker. Så da har jeg fortsatt bevart minne og duken her på smykketeppet.

Den andre hekleduken med 5-kanter og som det henger to par øredobber på, denne duken har jeg selv heklet for 28 år siden.

Så er det bare å sy på noe som smykkene kan henge etter: knapper, ringer, klyper.....det du ønsker. Lommer til å oppbevare ringene i.
Tilslutt syes lukkekanten på.

Bildet under:
På baksiden av smykketeppet har jeg sydd på 4 hjørner av stoff, dette sydde jeg på før duker, knapper og lommene.
Så fant jeg fram noen gamle trelister som jeg hadde liggende. Sagde de i passe bredde og puttet de inni hjørnene.
Nå gjenstår det og lage to hull i listen oppe, der skal jeg tre gjennom et tau.

Da er det bare å henge det opp på veggen, og fylle på med smykkene dine.

Om du ønsker kan du like siden min på facebook her: VESKEKLATTEN
Jeg er også på Instagram: lisbeth_pede

#diy #interiør #interior #home #quilt #smykker #shabby #vintage

DIY Sett dåpsbestikket i ramme

Horfor ikke ramme inn dåpsbestikket.
Syntes disse gamle dåpsbestikkene var for fine til å bare bli liggende i skapet. Sjeen til venstre fikk jeg til min dåp, gaffelen og den andre sjeen fikk min mor til sin dåp i 1941.
Så hvorfor ikke ramme de inn, pusse på de må en jo uansett. Jeg har festet de slik at det bare er å knyte opp igjen tauet når bestikket skal pusses.
Hvordan jeg gjorde dette, kan du se lenger nede på siden.

Rammen kjøpte jeg her Clas Ohlson jeg kjøpte den største av de på 21 * 29,7 cm (A4).
Stoffet som jeg har trekt platen med kjøpte jeg på Panduro. Jeg brukte stoff av lin og bomull. Taurullen har jeg også kjøpt på Panduro.

Først demonterer du rammen. Glasset i rammen har jeg kastet, den kan du ikke ha utenpå.
Så tok jeg masse lim på bildeplatens rettside, OBS tok et ark/pappbit og strøk limen utover. Ligger limen i strimler så blir det flekkete.
Snu platen med ressiden opp, la det tørke. Klipp av rutene i hjørnene som bildet under viser.

Ta så lim på platens bakside, stryk limen utover, jeg stryker den her utover med en rød pappbit.
Brett stoffet "stramt" over på platens bakside, på alle fire sidene. La tørke.

Bildet under: alt er ferdig limt.

Legg så platen på plass i rammen.
Legg bestikke der du vil ha det, tegn små prikkemerker der du skal lage hull til tauet. 2 hull per bestikkdel.

Stikk hull først med en nål, så med en spiker for å lage hullet stort nok til å få tauet gjennom. Her har jeg laget mine hull.

Ta tauet inn på en stor nål som har passe stort nåløyet til tauet. Tre det så tauet gjennom hullene du laget.

Ta platen på plass igjen. Knyt bestikket fast.

Dette syntes jeg ble en veldig fin veggpynt på stuen.
Rosen blir nok bare midlertidig :)

Om du ønsker, så lik gjerne siden min på facebook: VESKEKLATTEN
Jeg er også på Instagram: Lisbeth_pede

#diy #interiør #interiør #home #oppskrift #hobby #gift #gave

Så kjekt at Plantasjen likte bildet mitt

I et innlegg tidligere her http://lisbethpedersen.blogg.no/1385984732_diy_sy_nisseluetrekk_.html la jeg ut mønsteret mitt på nisselue-trekk til spisestoler.
Bildet la jeg ut på min instagram lisbeth_pede og hashtagget det med #plantasjenjul, da fikk jeg melding fra Plantasjen om de syntes dette var et fint julebilde og om de kunne få legge det ut på sin Facebookside her: https://www.facebook.com/plantasjen 

Kjekt at de likte bilde. Lykten og blomsterpotten som er på bildet mitt, har jeg kjøpt på Plantasjen.

Bildet under har jeg lånt fra Plantasjen sin facebookside og her ser du nisselue stol-trekkene som er håndsydd og designet av meg.

Om du vil sy disse nisselue stol-trekkene, så finner du mønsteret mitt her http://lisbethpedersen.blogg.no/1385984732_diy_sy_nisseluetrekk_.html

#plantasjenjul #diy #jul #nisseluer #julenisse #oppskrift #quilt #quilting #interiør #interior

Nisselue-trekk til spisestolene

Dette er veldig enkelt å sy. Bilder med forklaring / mønster til Nisseluetrekk til spisestolene.
Jeg har brukt rødt bomullstoff til luen, og til de hvite kantene nede + dusken så har jeg brukt vatt. Syntes vatten ga en litt rufsete og finere effekt til kanten og dusken.
Alt stoff her, har jeg kjøpt på Stoff og Stil.

Se bildet under forklaringen:

1. Ta mål av stolryggens bredde og høyde + legg til 0,5 cm sømrom per side, husk også å legge til sidestykke på stolen. 
Legg til lengden du vil ha på luen nedover stolryggen.
Klipp ut 2 stk like store deler, en foran og en bak. Sy den sammen kun på langsidene.

2 - 3. Klipp ut spissen på luen i ønsket størrelse. Regn deg ut på midten så den ikke blir skeiv. Sy sammen de to spisse sidene også.

4. Klipp vekk overflødig stoff i spissen. Dette blir penere når luen vrenges over på rettsiden.

5. Mål opp vatten i ønsket lengde og bredde. OBS denne skal brettes for å få en tykkere look, så mål dobbel bredde. Jeg hadde 13 cm. Brett den til ca 6,5 cm * luens lengde rundt nede. Sy sammen vatten ytterst langs kanten. (ikke på huen ennå) Ta så den ferdigsydde vatten, snu sømmen slik at den kommer på baksiden/undersiden, stryk. Sy den så fast langs luekanten nede, legg vatten litt nedforbi kanten så luen ikke kommer fram. Sy også fast den andre kanten på vatten også.

6. Klipp ut slimser av vatten til å lage dusk. Knyt sammen med et sterkt bomullsgarn. Ta så ene enden på bomullsgarnet inn i spissen fra luens rettside, ta så den andre enden av bomullsgarnet inn rett ved siden av den første. Knyt så sammen disse trådene på vrangsiden til en knute.

7. Brett hetten på luen beint over der skråklippen begynner, stryk godt med strykejern, dette lager en sylinje. Sy sammen så langt ut på kanten som du kan. Denne sømmen skal ligge ned på stolryggen slik at den ikke er synlig. Men sømmen lager en finere overgang på stolryggen.

Ja da var det bare å trekke nisseluene nedover stolryggen :)

#diy #oppskrift #interiør #hobby #sy #søm #hobby #veske #mote #fashion #quilt #quilting #patchwork #sew #håndlaget  #jul #Christmas #fabric #Christmasquilt #thanksgiving #inspirasjon #diy #hohoho #santa #interiør  #interior #juletre #duk #juletreduk #stjerne#stjerneduk#glitter  #fabric#julepynt#ornaments #ornament #sy #løper# tablerunner #duk  #bordbrikke#brikke#snø#snow#snømann

DIY Juleskøyter

Har laget meg et mønster og sydd julepynt / juleskøyter. Mønsteret er veldig enkelt og kjapt å sy.
Stoffene jeg har brukt, er bare noen rester av julestoff. Men den grå filten har jeg kjøpt på Panduro

Bildene som er tegnet mønster, de lagre du på pc-en din, så åpner du det i nytt vindu, da er det bare å tegne rett av på skjermen.
Arket de er tegnet på er A4.

På skøyten har jeg brukt grå filt, som jeg kjøpte på Panduro. 0,6 cm er sømrommet på de 3 toppene som skal syes inn i skoen.
Dette tilpasses før du syr de på, at de ikke blir for høy.

Klipp ut fra papiret, legges oppå filten, tegne rundt og klipp ut antallet etter hvor mange skøyter du skal sy. Legges til side

Tegn av, klipp ut arket. Ta ytterstoffet og brett det, legg skoen oppå og klipp ut, sånn at du har to deler for og bakstykket. Gjør det samme med fòret.
Du trenger ikke fore den, du kan også bare fylle den med vatt og sy den sammen i toppen.

Sånn, da er de klippet og klar.

Ytterstoff: sy sammen på sidestykkene, ikke sy i toppen og under skoen. Skal du sy på hjertepynt...må det gjøres før delene syes sammen.
Foret: sy sammen alle sidene utenom toppen. (foret kan sløyfes)

Ytterstoffet: Under såle og hæl, brett og stryk inn på vrangen ca 0,5 cm.
Sett skøytedelen på plass, klipp gjerne av litt av de tre skøyte tuppene om de er for høy. Sy fast i skoen.

Dårlig bilde.
Men, nå syr du på for hånd, skolisser. Og nederst på skoen har jeg sydd for maskin en hvit kant. Brukt samme stoff som skolissen, silkebånd på rull.

Putt foret inn i skoen, skoen med rettsiden ut og foret vrange mot vrange. Sy sammen foret i skoen.
Skal du ikke har for, fyll nå skoen med vatt, brett stoffkanten 0,5 cm inn mot vrangen, sy igjen hullet.
Så fordeler du foret på plass inni skoen, jeg brukte en saks for å rekke ned i skoen da jeg ikke fikk hånden min nedi :)

Da er juleskøyten ferdig. Om du ikke har foret den kan du fylle den med snop :)

#mønster #DIY #quilt #quilting #jul #julepynt #interiør #interior #oppskrift #skøyter

DIY Julepynt: Alvepute

Prøver meg stadig på noe nytt. Her har jeg tegnet og sydd en "Alvepute" eller Narr..

Først klippet jeg ut stoff til en pute på 50 * 50 cm

Forstykket 50  *50 cm
Bakstykker, en på 50 * 36 cm, og en på 50 * 28 cm.
Putestoffet bør enten være tykt stoff, mitt var tynt stoff så jeg sydde på et fòr på baksiden på alle tre delene. Spesielt forstykket som det skal syes på alveskoene.

Dette kan muligens se ut som en stor jobb, men det er det IKKE, alt sammen er sydd på noen timer.

Når putedelene er ferdig klippet og fòret, så skal den grønne pyntekanten lages, enkelt. Husk at foret må syes fast i alle fire ytterkanter.
Klipp/skjær opp 4 remser hver på 55 * 2,5 cm.
Hver remse brettes sammen på langs, samtidig som de strykes godt for å holde seg sammen.
Alle 4 remsene skal syes på forstykket som er 50 * 50 cm.
Sy en og en remse om gangen.
Legg remsen på putetrekkets rettside, med klippekanten på trekkets ytterside.
Sy fast med maks 0,5 cm sømrom.
Legg putedelene til side.

Så er det alveskoen.
Tegningen av alveskoen på bildet under, lagrer du på din pc. Åpne bildet igjen og skroll det opp i ønsket størrelse, min størrelse er sånn at 1 sko går akkurat inn på et A4 ark. Legg arket på pc-skjermen og tegn av.
Tegn av til 2 alvesko, OBS husk at den ene skoen må være spilvent for å få en høyre og en venstre fot.

Så tar du fram vlisofix og tegner av hver enkelt del for seg. Vlisofixen har en grov og en glattere side, du skal tegne på den glatteste siden. Klipp vlisofixen litt utenfor tegningen. Legg delene på stoffets vrangside, press med varmt strykejern.
Så skal det se ut som på bildet under. Klipp ut delene etter tegningen, ta forsiktig av vlisofixen, da vil du se at det er et tynt lag med lim på stoffets vrangside.
Legg så alle delene sammen på putetrekkets forside. Når alt er lagt slik du skal ha det, press med varmt strykejern på alt sammen. Da henger dette på plass og er lettere å sy faast til stoffet.
Har du ikke brukt vlisofix før, så er forklaringen her: http://lisbethpedersen.blogg.no/1371714903_vlisofix_er_bare_helt.html

På de 2 bildene under kan du se at jeg har klippet ekstra stoff på skoen, slik at det grønne stoffet legges oppå skoen, at ikke det kommer putestoff fram.

Her må delene overlappe hverandre, så derfor tegne og lippe litt ekstra stoff på skoen og "leggen"

Bildet under viser nå alle delene ferdig presset fast med varmt strykejern, og klar for søm.

Her syr du rundt alle kanter med passende tråfarge. Du ser på nålen at jeg syr med grønn stråd helt langs kanten med dekorsøm, har du ikke dekorsøm på maskinen kan du bruke knappehullsøm.

Alle delene ferdig sydd.
Pyntet med sølvbånd og laget sløyfe.

På skoenes tupper så har jeg sydd på en bjelle, som jeg kjøpte på Panduro. Nå lager puten skikkelig jule-bjelle-lyd i stuen :-))))

Så skal puten syes sammen.

Legg først på den smaleste delen på 50 * 28 cm, sy sammen de tre yttersidene
Så legger du på den andre delen på 50 * 36 cm, så sammen de tre yttersidene

Klipp av tuppen alle fire hjørnene.
Vreng putetrekket i åpningen, og trykk hjørnene godt ut.

FERDIG

Da er det bare å legge inni en pute :-)

#hobby #DIY #mønster #oppskrift #jul #pute #quilt "quilting #alv #alvesko

Sy Ull votter - Mønster

Er forhåpentligvis lenge til vinteren ennå. Men tiden går fort og jeg fikk lyst å prøve å sy noen votter.
Vottene har jeg allerede fått som julegaveønsker.
Dette er første gang jeg syr, men var ikke noe vanskelig. Mønsteret fant jeg på internett for lenge siden, men syntes ikke den hadde noen lett forklaring på framgangsmåten om hvordan disse vottene skulle syes sammen. Men jeg fant ut av det og legger ved min forklaring her.

Mønsteret/tegningen finner du her http://www.quiltemagasinet.no/Gratis_quiltemnstre_files/Votter.pdf
Om linken til PDF filen ikke virker, så gå inn på linken under og rull deg ned på siden til du finner bildet av vottene og linken der http://www.quiltemagasinet.no/Gratis_quiltemnstre.html

Skriv ut tegningen og forklaringen som du finner på den linken, der står oppført rekkefølgen man syr i, og jeg viser på bildene hvordan rekkefølgen syes sammen.
Jeg sydde først en prøvevott i tynn bomull etter mønsteret, som sies å være en str 38, men jeg syntes den ble alfor trang og utvidet mønsterbredde med 0,5 cm hele veien, men utvidet IKKE så mye rundt hele tommelen.

Og under her kommer min forklaring på sammensyingen av vottene:

Stoffene jeg har brukt er: det ene paret har rødt ullvatt og det andre paret har svart ullvat som er i 80% ull, begge parene har samme ytterstoff som jeg har tatt i grå fleece.

Jeg selger mine håndsydde prosjekter på min facebook side: Veskeklatten 

Føst klippet jeg opp alle delene. To til innsidestoffet og to til ytterstoffet. Tilsammen 8 deler. Dette bildet viser vottene som har rødt ull på innsiden.
OBS dette bildet viser oppklippede deler med vottene som har rødt ullfor, MEN resten av bildene viser sammensyingen av det paret med svart innsidestoff.

Vottenes ytterstoff, her som nålene er satt i skal syes sammen. OBS om du skal sy på noe pynt oppå håndleddet må dette gjøres før du syr sammen disse delene.
Når disse delene er ferdig sammensydd, kan du nå sy på pyntebånd rundt håndleddet om ønskelig.

Vottens Innsidestoff: syes sammen på akkurat som ytterstoffet, MEN la det stå åpent ca 5 cm på vottens bue, der du ser "lappene" mine ligger. Denne åpningen er til å vrenge votten gjennom til slutt.

Så tommelen:

Nå syr du sammen tomlene på alle fire delene. Bildet over og under her, viser hvordan du gjør dette. Du må liksom brette den ene tommelen.

IKKE sy sammen den lange innsiden som går fra fra tommelen og opp til armen

Putt så innerstoffet inni ytterstoffet, RETTE MOT RETTE, så vrangsiden kommer imot deg, se bildet under. Sy sammen i toppen oppe.

Når toppen er sydd sammen, så syr du sammen langsiden som går fra tommelen og opp til armen. Syes sammen direkte fra tommelen på innside stoffet og ned til tommelen på utsidestoffet. Se på mønsteret, der viser tegningen at du syr inn litt mer øverst på votten for at den ikke skal bli så vid i åpningen.

Så vrenger du votten gjennom det hullet i vottens innsidestoff, dra hele votten gjennom så du får frem rettsiden.

Dette hullet syr du nå sammen for hånd.

Putt så innsiden av votten nedi ytterstoffet og tilpass tommele. Når du har votten på deg kan du dra forsiktig opp litt av innerstoffet så det vieses.

Øverst på votten, i overgangen på innerstoff og ytterstoff har jeg til slutt sydd en søm på maskin for at det skal sitte litt på plass.

Jeg selger mine håndsydde prosjekter på min facebook side; VESKEKLATTEN

Følg meg gjerne på instagram: Lisbeth_pede

#oppskrift #votter #vinter #ull #hobby #mote #fashion #mønster 
#DIY

DIY: Gaveeske i papp

Her har jeg laget en gaveeske i papp. Sommerfuglen har jeg bare klippet ut av noen restestoffer og limt det på pappen.
Har tatt en del bilder som jeg tror forklarer hvordan dette gjøres.

Du trenger:
Papp
Lim
Saks
Dekormateriale

Her har jeg tegnet opp hvor det skal klippes og brettes.
Beklager dårlige bilder. Men om du lagrer bildet av tegningen på din pc, så åpner du bilde i nytt vindu, da kan du skrolle på bildet og få det større, og da er det bare å legge et matpapir på pc-skjermen og tegne av :) 

Ferdig klippet og klar for bretting. Jeg legger linjalen langs brettekantene for at det skal brettes beint.

Ferdig brettet og limt. Da er det bare å dekorere slik du vil.

Sommerfuglen har jeg klippet ut av noe restestoffet

Oppskriften fant jeg HER

#diy

DIY: Skjorte-serviett

Brette en skjorte-serviett til barneselskap.
Her tok jeg bare en serviett jeg fant liggende i skuffen. Om en planlegger et selskap og vil brette denne skjorten, da blir det nok finest med en serviett som har samme småmønster på hele servietten.

Prøvde med servietten på begge sider, med og uten mønster.

Har tatt bilder for hver bretting. Bildene er nummerert etter brette-rekkefølgen.
Tror bildene forklarer så godt hva som skal gjøres, at bildene snakker for seg selv :)

                                                                           1.

                                                                         2.

                                                                         3.

                                                                         4.

                                                                         5.

                                                                         6.   Så bretter du den nederste delen opp under "skjortesnippen"

Oppskriften fant jeg HER

#diy

DIY: Konvolutt

Er gøy å prøve seg på forskjellige DIY :) har vist fått meg en ekstra hobby.

Denne gang en konvolutt.

Disse konvoluttene blir enda finere om en kjøper ark på Panduro, de har så masse fine mønster-ark.

Denne konvolutten er så pass enkel, inkl bilder, så trenger jeg ikke skrive forklaring underveis, tror jeg :)

                                                                         1.

2.  Bilde nr 1 og 2 er de samme sirklene, bare at arket er ensfarget på ene siden og ruter på andre siden.
På denne konvolutten valgte jeg å ta rutene på innsiden

               3. Lim sammen delene. Pass på å ikke lime for langt ut på sidene slik at konvolutten ikke limer seg i gjen når du skal lukke den. 

 4. Sånn, ferdig limt

Da var det bare å brette den sammen og dekorere som du ønsker

#diy

Vlisofix er bare helt genialt, her er min oppskrift / bruksanvisning

Vlisofix er et ark (ligner på matpapir) med lim på begge sider.
Det brukes til eks: skal du sy på et utklippet bilde, blomst, hjerte?.. på noe, så brukes vlisofix for å lime det på underlaget, for at bilde skal henge fast når du syr. Da slepper du disse knappenålene rundt på bilde, slepper at stoffet flytter seg eller krøller seg. Genialt!

Vlisofix er bare så genialt å bruke, og enkelt er det også.
Etter at jeg begynte med vlisofix, har jeg aldri brukt knappenåler.

Bruksanvisning/forklaring:
Vlisofixen har en glatt og en ru side, man tegner på den glatte siden.

Man tenger mønsteret på vlisofixen (obs, blir speilvendt! Så bilde du tegner etter må være speilvendt før du begynner, så kommer det på retten når du er ferdig.) Klipper LITT UTENFOR strekene

Stryker vlisofixen PÅ BAKSIDEN til stoffet man skal klippe figurer ut av. OBS ha matpapir mellom strykejern og stoffet

Etter stryking, klipp så ut igjen men nå på strekene

Drar av beskyttelsesarket

Legg den utklipte delen med vrangsiden ned på stoffets rettside, på det stoffet som du skal ha bildet på

Stryker fast, ved å holde strykejernet på bilde i 6-8 sek, pass på å gå over hele bildet.

Sy rundt bildes ytterkant med tette smale sting som eks: applikasjonssting, knappehullsting, sikksakk.

På bildet ser man vlisofixen ligger oppå et bilde jeg skal tegne av

Her er blomsten tegnet av, så strøket fast på stoffets vrangside. Klipp så ut etter strekene.

Her er blomsten strøket på stoffet/duken. Så har jeg brukt symaskinen å sydd med applikasjonssøm rundt hele blomsten.
Ovalen i midten av blomsten har samme fremgangsmåte, men brukt en annen farge på stoffet

Mulighetene er mange. Du kan også tegne av en figur med flere deler og lime sammen. Som bildet under:

En gavepose med Holy Hobbie :)

Her gjorde jeg følgende:
Googlet et bilde på internett, fant et jeg ville bruke, lagret bilde på pc.
Så åpnet jeg bilde, forstørret det opp på pc-skjerm i ønsket størrelse.
Tok så vanlig matpapir, teipet det på pc-skjermen, tok en gråblyant å tegnet av.
Så fant jeg forskjellige stoffer som jeg ville bruke på sko, kjole, lue, bluse.....

OBS husk å tegne delene noen millimeter større ved overgangen til hvert plagg, slik at delene overlapper enannen.

Følg så forklaringen på flisofix
Når alt var ferdig limt fast til det hvite underlage, da sydde jeg rundt hvert plaggdel for å markere. Så sydde jeg en svart ramme.
Tilslutt tok jeg bilde, fant litt vanlig tekstillim, limte bilde på posen, så sydde jeg rundt på den svarte rammen så bilde hang fast i posen.

Da var det bare å legge bursdagsgaven oppi posen, og levere til bursdagsjenten :)

Den samme teknikken har jeg brukt på disse juleproduktene: trykk på bilde, så blir det større

Mønster: sy en kurv

Legger her ut mitt mønster på hvordan jeg syr en kurv. Mønsteret er enkelt å tilpasse i den størrelsen du ønsker på kurven, eks til boller, brød/baguetter, t-lys, utenpå blomsterpotten eller i en stor størrelse så du kan sette fruktskålen oppi. Mulighetene er mange.

Velger du fine stoffer som passer sammen, kan kurven vrenges og brukes vekselsvis på begge sider, samtidig kan den brettes ned og bli enda mer dekorativ. 

Størrelsen min her er til en kurv tilpasset en boks jeg kjøpte som inneholder tennstikker for peis.

Klikk på bildene så blir de større

Bunn:
Lag bunnen en sirkel etter ønsket størrelse+sømrøm ca 0,5 cm. Min bunn her har en diameter på 14 cm. Mål inn en passer etter linjalen til 7 cm, Sett dpasseren ned i et matpapir og tegn en sirkel. Klipp ut sirkelen fra matpapiret og bruk den som mål til å klippe etter på stoffet.
Klipp ut 2 bunndeler, en til innside/for og en til utsiden. 

Sidestykket: 
bredde 46 cm, høyden velger du utifra hvor høy du vil ha kurven, min høyde her er 25 cm. 

OBS andre størrelser regner du slik: Diameter (eks 14 cm) x pi (3,14) = 44 cm + sømrom

Bilde 1 viser de utklipte delene. Bilde 2: nål fast sidestykket i bunnen og sy rundt. Bilde 3 viser 2 sammensydde kurvdeler. Sy sammen langsidene på kurvene, MEN på kurvens innerdel la det stå åpent et lite usydd hull (ca 7 cm) til å vrenge kurven gjennom. Bilde 4 sett innerkurven oppi ytterkurven RETTE MOT RETTE, vrangsiden kommer ut.

Bilde 5 sy sammen kurven i toppen. Bilde 6 trekk ut innerdelen. Bruk strykegjern i alle sømmer. Bilde 7 og 8 vreng kurven med rettsiden ut, gjennom det åpne hullet i foret.

Bilde 9 vrengehullet brettes sømrommet fint inn på vrangsiden og sy sammen ytterst langs kanten. Bilde 10 putt innerdelen av kurven oppi utsidedelen. Stryk godt rund øverste kant. Bilde 11 sy så en søm øverst i kurvens kant.

Kurven kan "vrenges" at om du har et fint stoff både på utsiden og innsiden kan du veksle på å bruke den på begge sider. 
Om du syr kurven med litt ekstra høyde og med stoffer på innside og utside som passer sammen, kan du brette den, noe som gjør den enda mer dekorativ.

Disse kurvene har jeg sydd en del utav, også til jul med fine julestoffer. 

Sy halsbånd til Hund

Her kommer min mønster forklaring på halsbånd til hund, en enkel og grei oppgave. OBS halsbåndet jeg har sydd er beregnet til en størrelse tilpasset min hund Border Terrier på ca 8 kg. Mønster forklaring under bildene

Dette brukte jeg:
Brun skai lengde 32 * bredde 6 cm
Sterkt bånd lengde 55 cm * 2 cm bredde (jeg brukte bånd fra gamle skolesekker, ellers kan dette kjøpes i stoffbutikker)
D-ring 2 stk med bredde 2 cm (målt på den rette siden av "stangen")
Symaskin

Brett skai stykket inn mot midten på hver langside, sy sammen. Da får du en total bredde på ca 3 cm. Legg til side.

Ta frem det sterke båndet. Ta på den ene D-ringen, brett stoffet dobbelt inn ca 1/2 cm å sy dette fast med en stikning øverst og en nederst på bretten ca 1 1/2 cm fra D-ringen.

Finn fram skai stykket. Ta nå stoffdelen å legg det oppå brette/vrangsiden av skai delen, la D-ringen komme ca 1/2 cm lengre oppe en skaien.
Sy fast en gang på hver langside, OBS ikke sy helt ned, la det stå åpen 3,5 cm.

OBS Ta på den andre D-ringen fra motsatt side, så tar du båndet videre ned og rundt den D-ringen som er sydd fast i andre enden

Brett stoff-båndet dobbelt ca 1/2 cm inn på enden, sy bretten fast,brett det ned under den åpne enden på 3,5 cm mellom skaien og stoffet. (hvor langt inn du syr fast stoffet må måles på størrelsen rundt halsen på hunden)
Sy fast langs begge langsider og sy 2 ganger over kortsiden. Ta den "løse" D-ringen og trekker helt opp på midten av båndet, sy fast tvers over, nærmest mulig D-ringen.

Da er du ferdig.

Håper dette var en forståelig forklaring. Om du skulle finne en feil i min forklaring, eller om det er noe du lurer på, så skriv gjerne i kommentarfeltet.

#diy #mønster #oppskrift #hund

Sy pyntepute - trekk

Hadde lyst å sy en pyntepute, men hadde ikke noe mønster. Ville ha et putetrekk som er mulig å ta av og på puten. Så prøvde da å finne min egen fremgangsmåte.

Sydde en løper etter et mønster jeg kjøpte designet av AnnAKa "Etterjulsvinter" denne løperen ville jeg ha en pynteputen til. Skal her prøve å forklare hva jeg gjorde. Jeg kan kun legge ut forklaring på putetrekket, kan desverre ikke legge ut mønsteret på applikasjonsblokken med hjort.

Enkelt og greit. Er sikkert mange måter å gjøre dette på, i mitt tilfelle er dette en pute på 50*50 cm. Her er det jeg gjorde:

Forstykket:
Klipp ut ønsket stoff i 50,5 *50,5 cm. Jeg legger til max 0,5 cm sømrom på putens ytterkanter. Bedre trekket er litt for stramt, ellers kan puten lett se litt løs ut.

Bakstykket lages i 2 deler som skal overlappe hverandre med ca 12,5 cm:
Klipp ut ønsket stoff 2 stk à 42*50,5 cm.
På den siden som måler 42 cm bredde: sy sikksakk søm over, brett så inn den sikksakk delen 4 cm på vransiden, stryk, sy bretten fast på vrangsiden en gang øverst og en gang nederst på brettekanten.
Da skal du sitte med en stoffdel på ca 50,5 * 38 cm.
Gjør dette på begge bakstykkedelene.

Sy sammen putetrekket:
Ta fram forstykket på 50.5 * 50.5 cm. Legg det på bordet med rettsiden opp mot deg / vrangsiden ned på bordet.
Ta så de to bakstykkene, legg de med rettsiden ned (nå skal alle deler ligge rette mot rette) Den ene delen av bakstykket legges kant i kant på forstykket øverst, den andre delen av bakstykket legges kant i kant med forstykket nederst. Da skal du se at bakstykkene overlapper hverandre med ca 12,5 cm.

Fest med nåler, så sammen med rettsøm alle fire sidene med ca 0,5 cm sømrom, etter det så sydde jeg en ekstra sikksakk søm helt ytterst på alle sidene. Vreng så putetrekket med rettsiden ut. Da er du ferdig.

Jeg har sydd på 2 stk trykknapper, så sydde jeg på 2 pynteknapper oppå trykknappen så det ikke ble noe synlige tråder på putens utside etter at trykknappen var sydd på.

#diy #mønster #oppskrift #interiør #hobby

Sy gavepose av papirpose og stoff

Litt annerledes gaveinnpakning.

Denne gaveposen har jeg laget av en papirpose og restestoffer. Posen bør være litt stor, skal jo få plass til symaskinen inni :-)
Papirposen fikk jeg varene oppi på en quiltebutikk jeg handlet hos. Stoffene er rester jeg hadde liggende fra tidligere sy prosjekter.

Først må du finne motivet du vil bruke. Her er bare fantasien som stopper, men er jo kjekt å finne et motiv som gavemottakeren husker som liten :-)

Finn fram det mønsteret/applikasjonstegningen du vil bruke, tegn over på vlisofix, klipp så ut tegningen fra vlisofixen (grovklipping med ca 1 cm utenfor tegnekant).
OBS når du tegner over på vlisofix må tegningen være speilvent.
Legg vlisofixen oppå stoffets vrangside, legg bakepapir oppå, bruk varmt strykejern til påføring. Finklipp rundt der du har tegnet. Legg til side.

Ta nå å klipp ut applikasjonsblokken/feltet du vil sy figuren på. Jeg har brukt et hvitt stoff, klipp i ønsket størrelse så bildet passer inni, stoffet du skal applikere på må først stabilisert med vliselin H200, men kan også bruke sticheryvatt.

Ta så fram applikasjonsdelene, ta papiret forsiktig av fra alle delene. Sett de sammen til ønsket bilde på applikasjonsblokken, delene bør helst overlappe hverandre med 1 mm, ta så bakepapir oppå, press med varmt strykejern. Da sitter de fast så det blir lettere å applikere.
Sy så rundt alle deler med applikasjonssøm/knappehullmønster.

Så syr du en enkel ramme med stoff rundt hele bildet.

Ta frem papirposen. For at jeg skulle klare å sy på min posen så måtte jeg ta den siden av posen som var limt sammen å åpne/rive de forsiktig fra hverandre.

Fest bildet på posen, jeg limte det på posen først får å unngå at det flytter på seg, sy så bilde fast på posen, jeg brukte stinglengde 3mm.
For å få sydd det på, måtte jeg ta symaskinen delvis inni posen.

Når du er ferdig med bilde, lim sammen den siden av posen som er tatt fra hverandre. Knyt så en sløyfe oppe i håndtaket.

#diy #mønster #oppskrift #interiør #hobby

Sy hjertepute med "tittekant"

Skal prøve å forklare så godt jeg kan :-)

Tegn et mønster på hjertet i ønsket størrelse. Jeg har laget mitt i word-dokument, skrev det ut på et A4 ark, så klippet jeg ut hjertet og brukte det som mønster.

OBS nederst på hjertedelene lag en liten flipp på ca 4-5 cm bredde, som gjør jobben enklere ved sammensying. Skal du sy på pynt...må det gjøres nå.
Jeg har brukt stoff fra Moda og klippet ut et peacemerke, sydd på med applikasjonssting.

Pga applikering så har jeg foret delene med stitcheryvatt, ellers krøller stoffet seg ved applikering.

Bånd til og lage tittekant: jeg har brukt bånd fra hettegensrene til mine barn, de river alltid av båndene.

Ta mål av lengden på hjertet fra ene siden nede på spissen - rundt hjertet - og ned igjen på andre siden.
Klipp en stofflengde på målet du kom frem til * 4,5 cm bredde. Bredden må du justere etter tykkelsen på båndet, jeg brukte 4,5 cm på mitt. Lag tittekanten litt lengre en hjertet, så har du litt ekstra å gå på.

Legg båndet på langs oppå vrangsiden av stoffet, sett på nåler stramt inntil båndet.

Sy sammen fra retten, helt inntil båndet. Her bruker jeg glidelåsfot. Ta ut nålene etter hvert som du nærmer deg, går ikke så bra å sy rett over de.

Så setter du båndet fast i hjertet med nåler. Sy kanten fast til bakstykket av hjertet. Klipp av det som er for mye, men la det være ca 2 cm igjen.

Så var det oppheng. Jeg har brukt et tynt tau som jeg kjøpte på Panduro. Syntes mitt tau var litt for tynt, så jeg klippet 2 lange remser som jeg tvinnet sammen.
Legg de på hjertets bakstykket og sy fast fra vrangen.

Så syr du sammen begge hjertedelene rette mot rette.

OBS: ikke sy igjen alt, la stå åpent et hull på 4-5 cm til og vrenge hjertet gjennom, og til å fylle det med vatt.
OBS igen: husk å legge tauet inni hjertet.

Når du er ferdig å sy, vreng hjertet gjennom hullet, fyll det med vatt. Så tar du flippene og bretter inn på vrangsiden og syr fint sammen hullet fra rette.

Tok litt for mye vatt inni, så ser litt sprengt ut.

Jeg har til slutt sydd på en pynteknapp øverst på hjertet.

Håper dette var forståelig :-)

#diy #mønster #oppskrift #interiør #hobby 

, Bergen

En hobby - blogg som vil i hovedsak handle om mine håndsydde vesker. Men da min mann har en 1969 mod Ford Mustang, så vil våre Amcar turer og treff også prege bloggen min. Ønsker du å kjøpe en av mine vesker, så kontakt meg gjerne på mail lisbethpedersen17(alfakrøll)gmail.com eller på facebook: https://www.facebook.com/Veskeklatten Instagram Lisbeth_pede