Sy Nisseluetrekk til stolene - mønster

Her får du et enkelt mønster av meg til å sy disse Nisseluetrekkene til stol. Disse Nisseluetrekkene blogget jeg i fjor jul, men legger det nå ut igjen i år også. Reprisen på dette innlegget skyldes mange hyggelige forespørsler på om jeg kan sy disse på bestilling, men jeg har dessverre ikke tid til å ta i mot flere bestillinger på noe før jul.

Så har du symaskin, er disse veldig enkel å sy selv. Kun enkle rettsømmer.

Mønster følger under bildet

Se bildet under som tilhører forklaringen

1. Ta mål av stolryggens bredde og høyde + legg til 0,5 cm sømrom per side, husk også å legge til sidestykke på stolen. 
Legg til lengden du vil ha på luen nedover stolryggen.
Klipp ut 2 stk like store deler, en foran og en bak. Sy den sammen kun på langsidene.

2 - 3. Klipp ut spissen på luen i ønsket størrelse. Regn deg ut på midten så den ikke blir skeiv. Sy sammen de to spisse sidene også.

4. Klipp vekk overflødig stoff i spissen. Dette blir penere når luen vrenges over på rettsiden.

5. Mål opp vatten i ønsket lengde og bredde. OBS denne skal brettes for å få en tykkere look, så mål dobbel bredde. Jeg hadde 13 cm. Brett den til ca 6,5 cm * luens lengde rundt nede. Sy sammen vatten ytterst langs kanten. (ikke på huen ennå) Ta så den ferdigsydde vatten, snu sømmen slik at den kommer på baksiden/undersiden, stryk. Sy den så fast langs luekanten nede, legg vatten litt nedforbi kanten så luen ikke kommer fram. Sy også fast den andre kanten på vatten også.

6. Klipp ut slimser av vatten til å lage dusk. Knyt sammen med et sterkt bomullsgarn. Ta så ene enden på bomullsgarnet inn i spissen fra luens rettside, ta så den andre enden av bomullsgarnet inn rett ved siden av den første. Knyt så sammen disse trådene på vrangsiden til en knute.

7. Brett hetten på luen beint over der skråklippen begynner, stryk godt med strykejern, dette lager en sylinje. Sy sammen så langt ut på kanten som du kan. Denne sømmen skal ligge ned på stolryggen slik at den ikke er synlig. Men sømmen lager en finere overgang på stolryggen.

Julestoffet på bildet under, hadde også vært flott til disse stolene.
Stoff og Stil Julestoff vare nr 852087 

Du kan også bruke dette stoffet på bildet under, som er litt tykkere med linlook: Stoff og Stil Linlook nr 515617

Flere mønstre finner du her: JUL og her: MØNSTER

Om du ønsker kan du like siden min på facebook: Veskeklatten

Jeg er også på Instagram: Lisbeth_pede

#diy #oppskrift #interiør #hobby #sy #søm #hobby #veske #mote #fashion #quilt #quilting #patchwork #sew #håndlaget  #jul #Christmas #fabric #Christmasquilt #thanksgiving #inspirasjon #diy #hohoho #santa #interiør  #interior #juletre #duk #juletreduk #stjerne#stjerneduk#glitter  #fabric#julepynt#ornaments #ornament #sy #løper# tablerunner  #bordbrikke #brikke #snø #snow #snømann

23 kommentarer

cuskima

25.11.2014 kl.18:35

Eg er helt ubrukelig med symaskin...har nåleangst,men du verden så lekre disse var..nå skal eg dele ditt innlegg på min blogg, for alle som lser din blogg leser ikkje min og da får du flere lesere :D:D

Ingvild

25.11.2014 kl.18:40

Så stilig!

frodith

25.11.2014 kl.18:50

De er kjempefine og gjør seg SÅ godt til jul <3 Skjønner godt at folk med hus og spisebord ønsker seg sånne :-) Og skjønner GODT at du ikke har tid å lage :-D Håper du ikke har det for travelt før jul Lisbeth :-) klemmer <3

Lisbeth Pedersen

25.11.2014 kl.19:23

frodith: Tusen takk :-)
Sånn vanlig kosete jule-travelt, og har ikke tid til flere bestillinger :-)
Ha en fin kveld
Klemmer tilbake

Lisbeth Pedersen

25.11.2014 kl.19:24

Ingvild: Tusen takk :-)

Lisbeth Pedersen

25.11.2014 kl.19:26

cuskima: Så kjekt at du likte disse. Tusen takk snille du :-)

annebe

25.11.2014 kl.19:33

Så dekorativt det var , det ble virkelig jul med de der :)..du syr jo så mye fint..morro å se <3

Lisbeth Pedersen

25.11.2014 kl.19:38

annebe: Tusen takk :-)

margarites

25.11.2014 kl.21:22

Åå så koselig nisseluer til stolene. Her kommer den rette julestemningen frem :-)

Fru Stussli

25.11.2014 kl.21:26

Superkoselige stoltrekk! Blir ikke mer julete enn det <3

Kanskje neste år kan jeg lage slike.... I år har jeg masse på dette-vil-jeg-lage-listen :-D Begynner å bli dårlig tid før jul...

Ha en finfin kveld

Klem

Lisbeth Pedersen

25.11.2014 kl.21:47

Fru Stussli: Tusen takk :-)
Ja disse må du lage, skikkelig julete. Men vi kan jo ikke rekke alt :-)

Lisbeth Pedersen

25.11.2014 kl.21:48

margarites: Tusen takk :-) Ja disse er skikkelig julete :-)

cuskima

25.11.2014 kl.22:18

hei fine :)

Kommer i morgen for eg hadde endel innlegg i dag :D syns det er veldig gøy at du syns det var litt kjekt :)

Lisbeth Pedersen

25.11.2014 kl.22:46

cuskima: Litt kjekt? Kjempemasse kjekt :-)

cuskima

25.11.2014 kl.22:56

åh ;) så bra du syns det :D

Greta

26.11.2014 kl.08:14

Du står på og har sikkert nok å gjere før jul ja. Flink som sier stopp og ikkje tar på deg for mye da. Fine desse stoltrekka. Kos deg med julesying og ellers andre førjuls aktiviteter. HA ein stråalndes dag. Klem <3

Lisbeth Pedersen

26.11.2014 kl.09:06

gretashobby: Tusen takk :-)
Ja jeg må nok si stopp til bestillinger nå, så kanskje jeg får tid til å bake litt til jul også :-) Ha en fin dag
Klemmer tilbake

Siv Svanem

26.11.2014 kl.09:41

Dette var fint og spesielt. Slik har jeg aldri sett før.

Lisbeth Pedersen

26.11.2014 kl.12:19

Siv Svanem: Tusen takk :-)
Det gir hvertfall skikkelig julestemning :-)

morsmiddag

26.11.2014 kl.17:23

Det er en kreativ og flott ide. Jeg er nok ikke så glad i å pynte til jul, så det er nok ikke min stil. Men veldig gøy å se, så denne skal jeg dele p fb.

Lisbeth Pedersen

26.11.2014 kl.17:56

morsmiddag: Tusen takk :-) Jeg syntes det er koselig med julepynt og julelys. Men vet også at hvert år er det også godt å pakke det ned igjen :-) Tusen takk for at du deler på fb :-)

strikkogkos

27.11.2014 kl.18:10

Veldig morsom måte å bruke nisseluer på :)

Lisbeth Pedersen

27.11.2014 kl.20:39

strikkogkos: Tusen takk :-)

Skriv en ny kommentar

, Bergen

En hobby - blogg som vil i hovedsak handle om mine håndsydde vesker. Men da min mann har en 1969 mod Ford Mustang, så vil våre Amcar turer og treff også prege bloggen min. Ønsker du å kjøpe en av mine vesker, så kontakt meg gjerne på mail lisbethpedersen17(alfakrøll)gmail.com eller på facebook: https://www.facebook.com/Veskeklatten Instagram Lisbeth_pede